Czym są normy moralne?

Kiedy wyszłam za swojego obecnego męża, który jest ode mnie o dwadzieścia lat starszy, miał on już dorosłego syna. Złe języki obserwując moją serdeczną przyjaźń z pasierbem i to, że pracowaliśmy razem, ja pisałam artykuły, on je ilustrował zdjęciami, zaczęły rozsiewać plotki, że… przyprawiam rogi staremu mężowi z jego synem. Tymczasem ja bardzo kocham mojego męża i jest on jedynym mężczyzną w moim życiu, Marcina lubię, ale jest on dla mnie jak młodszy brat i tak go traktuję. Czy tak trudno zrozumieć, że w rodzinach patchworkowych nie ma przestępczych, kazirodczych związków? Na to pytanie odpowiada duński film pt. ” Królowa Kier”.

Film „Królowa Kier” to dramat psychologiczny. Tytuł jest wzięty z powieści „Alicja w Krainie Czarów”, którą to książkę czyta matka swoim małym córkom do snu. Bohaterka filmu – właśnie tytułowa Królowa Kier jest wziętą adwokatką, która odnosi sukces zawodowy za sukcesem. Ma ustabilizowane życie rodzinne, męża, który poza nią świata nie widzi i dwie córeczki – bliźniaczki. W pracy poznajemy ją jak broni z wielkim oddaniem zgwałconej dziewczyny, w ogóle główna bohaterka pomaga kobietom pokrzywdzonym przez los. Sielankowe życie rodziny zostaje zburzone, kiedy do nich przyjeżdża Gustawo – niespełna osiemnastoletni syn jej męża z poprzedniego małżeństwa. Gustawo to zbuntowany nastolatek, który ma na swoim koncie drobne przestępstwa, narkotyki i którego matka wysłała do ojca, bo nie może sobie z nim dać rady. Okazuje się jednak, że to bardzo wrażliwy chłopak. Gustawo włamuje się do domu ojca i macochy, ale główna bohaterka go nakrywa i obiecuje, że nie powie jego ojcu. Tymczasem między nimi zaczyna iskrzyć, to młody chłopak wysyła sygnały, że coś czuje do macochy. Bohaterka idzie do niego w nocy i uwodzi go. Jednak miłość jest tylko jednostronna, ona traktuje go tylko jak zaspokojenie seksualne. Nawet kiedy dochodzi do stosunku każe mu wziąć się od tyłu, by nie patrzył jej w oczy. Między macochą i pasierbem rozkwita w tajemnicy romans i trwa dopóki przyjaciółka głównej bohaterki nie przyłapuje ich na czułościach. Główna bohaterka mówi pasierbowi, że to już koniec. Jej mąż, który czuje się winny, że nie był przy synu jak był mały, zabiera go na wspólny weekend. Kiedy wraca, mówi żonie, że Gustawo ze łzami w oczach przyznał się, że miał z nią romans. Główna bohaterka zaprzecza, mówi, że nastolatek zmyśla, by zwrócić na siebie uwagę ojca i obraża się, że ten… wierzy synowi, a nie swojej żonie. Jej mąż wyrzuca syna z domu za to, że… kłamie i oczernia macochę. Na odchodnym Gustawo pluje macosze w twarz. Gustawo nie może znieść, że ojciec mu nie wierzy. Posuwa się nawet do szantażu, że doniesie na macochę na policję jak nie powie ojcu prawdy. Bohaterka go wyśmiewa i wygania, kiedy ten w Boże Narodzenie przychodzi porozmawiać z ojcem. Jego matka dzwoni do nich, że Gustawo zniknął. Wiosną mąż bohaterki zostaje wezwany przez policję w Szwecji do zidentyfikowania zwłok. Okazało się, że Gustawo zamarzł w lesie. Policja wysunęła hipotezę, że przedawkował narkotyki. Film kończy się sceną jak cała rodzina, główna bohaterka, jej mąż, bliżniaczki ubrane na czarno jadą na pogrzeb Gustawa. Kamera pokazuje zbliżenie na twarz głównej bohaterki. Królowa Kier z ” Alicji w Krainie Czarów”, która ścinała wszystkim głowy.

Film to dramat psychologiczny, niektórzy mówią, że dramat erotyczno – psychologiczny, bo w filmie są śmiałe sceny erotyczne. Sceny erotyczne są bardzo realistyczne, ocierają się nawet o pornografię. Bardzo realistycznie pokazany jest seks oralny między macochą i pasierbem. Realistyczna jest zaraz po seksie z pasierbem scena miłości bohaterki z mężem. Kochają się w pozycji misjonarskiej i bohaterka patrzy mężowi w oczy, a w chwili największych uniesień bije go po twarzy. Te pornograficzne sceny reżyser zawarł świadomie, mają ukazywać ekspresję scen. Ja jednak nie lubię scen erotycznych ocierających się o pornografię. Owszem, lubię sceny erotyczne w filmach, podobał mi się film erotyczny „Pięćdziesiąt twarzy Greya, ale wolę seks podawany w postaci symbolu. Uważam, że film by zyskał na ekspresji, gdyby sceny seksu emanowały symboliką, a kamera tylko jakby od niechcenia i z daleka filmowała gorącą namiętność między bohaterami, macochą i pasierbem. Pokazując realistycznie nieomal pornograficznie sceny miłości między macochą i pasierbem twórcom filmu umknęła istotna rzecz w tym filmie, a mianowicie miłość jaką zapałał pasierb do macochy. Film bowiem nie był o seksie, był o zakazanej, kazirodczej miłości. Film był psychologiczny. Kamera często najeżdżała na twarze bohaterów. Szczególnie na uwagę zasługuje gra aktora, który grał Gustawa. Grał twarzą, mało mówił, a pokazywał, co czuje jego bohater. O ukazywaniu odczuć psychicznych służą też sceny. Akcja toczy się wolno, na początku nawet za wolno, nic się nie dzieje i film wydaje się nudny. Ale warto przetrzymać, bo film się rozkręca. Ekspresji psychologicznej dodają też sceny symboliczne, kamera filmuje drzewa jak bohaterka coś przeżywa w głębi duszy. Film robi wrażenia. Jak się skończył sceną, która pokazywała twarz … Królowej Kier jadącej na pogrzeb pasierba, ja po zniknięciu obrazu długo nie mogłam wstać. Zastanawiałam się nad tym czy… jej mąż przez cały czas znał prawdę, tylko udawał dla dobra rodziny. Kto w filmie naprawdę był winny? Film dale do myślenia…

Każdy dom ma swoje tajemnice. W ” Moralności pani Dulskiej” Aniela Dulska pchnęła syna w ramiona służącej, aby ten nie chodził na imprezy , nie lumpował się po mieście i ludzie nie plotkowali o jej rodzinie. Czy można uniknąć ludzkich języków?

Henryk Sienkiewicz napisał kiedyś, że… ” choćbyś była bielsza niż śnieg za oknami nie ujdziesz potwarzy.” Człowiek, który coś sobą reprezentuje zawsze będzie na językach ludzi. Trzeba się nauczyć żyć w świecie plotkarzy i nie przejmować się plotka. Choć wiem, że to trudno. Uwikłani w sieć plotek wrażliwi ludzie mogą je nawet odchorować. W 1993r, kiedy pewien znany polityk postanowił zniszczyć opozycję za pomocą plotki, ktoś napisał o plotce… ” słowa mogą zabić.” Ja dodam… albo wzmocnić. Pamiętajcie: co nas nie zabije to na wzmocni. Nie można się w życiu chować pod kloszem, bo wtedy rzeczywiście pierwsze zetknięcie z meandrami życia i… słowa mogą zabić. A życie nie jest usiane różami, to stałe, codzienne mierzenie się ze stresem. A gdy się trafi na swojej drodze na szuję?

Kazirodztwo to w polskim kodeksie karnym przestępstwo. Pod kazirodztwo podciąga się rodziny przysposobione i stosunki seksualne między macochą i pasierbem lub ojczymem a pasierbicą . Pół biedy jak dotyczy to dorosłych ludzi, ale kiedy ojczym molestuje małe dzieci żony to jest ohydne przestępstwo. Grom stosunków pedofilskich ma miejsce nie w Kościele Katolickim jak to dzisiaj głosi słuszna ideologia, a właśnie w … rodzinach patchworkowych, częściej w konkubinatach. Ojczym molestuje dzieci partnerki. Kazirodztwo i pedofilia to najohydniejsze przestępstwa i są jednoznacznie potępione moralnie.

A co jeśli macocha zakocha się w dorosłym pasierbie? Czy miłość usprawiedliwia grzeszne stosunki? Na obejście tego zakazu małżeństwa w Kodeksie Kanonicznym dyspensy nie ma… Ja ponad wszystko kocham swojego starego męża, nie wiem, czy można kochać bardziej i nigdy z nikim go nie zdradzę. Wysoko podniosłam poprzeczkę moralną?

Rating: 4.8/5. From 4 votes.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *